Новини

Залезът на моловете в България

31.03.2020

За последните 24 години новооткритите търговски площи в Европа достигат най-ниското си ниво. Открити са едва 2,6 млн. кв.м. това е с 28% спад спрямо година по-рано. Новите площи са съпоставими с началото на 90-те години, когато отваряха първите шопинг центрове в Централна и Източна Европа. България не прави изключение от тази тенденция. В последно време се довършиха замразени проекти и се отриха площи след модернизация. Пазарът навлиза във фаза на зрялост и не се  очакват нови проекти за класически търговски центрове. В бъдеще се очакват по-гъвкави концепции съобразени с пазарните трендове. Общо предлагането възлиза на 168.1 млн. кв. м, което създава силно конкурентна среда за инвеститорите, те фокусират усилията си върху преустройства и нови вътрешни разпределения с цел превръщането на проектите  в  модерни търговски и развлекателни центрове. Очаква се все по-често развитие на мултифункционални проекти вместо традиционни търговски центрове. Все повече в Европа се откриват хибриди, които комбинират търговски площи с офиси, хотели и жилищни части и главно нараства интересът към ритейл паркове.

През 2019 и 2020 г., се очаква в Централна и Източна Европа да бъдат завършени 4.4. млн. кв. м нови търговски центрове. На по-развитите пазари в Западна Европа обемът е наполовина с едва 2.1 млн. кв. м нови проекти за периода.

В Централна и Източна Европа, включително и България  развитието на ритейл паркове е насочено към по-малките областни градове, където липсваха възможности за експанзия. Инвестициите в изграждане и предлагане на ритейл паркове са ключова тенденция на пазара на търговски площи прeз 2019. Без съществени разлики българския пазар на търговски площи също навлиза в един по-зрял етап с по-умерен темп на предлагане, по-конкурентна среда и ясна сегментация. Първата половина на 2019 г. приключи с лек превес на предлаганите търговски площи извън София.

Тенденцията е продиктувана от търсеното на търговците на  опции за присъствие на пазарите извън София. Това дава възможност за развитието на ритейл парковете с своята по-малка квадратура в населените места н население дори под 100 000 души, където няма шопинг центрове.

Тези проекти дават преимущества както за купувачите, така и за наемателите. Проектите са особено успешни на пазари ценово чувствителни, както е у нас.

Вече започна изграждането на такива търговски площи  на територията на страната, и до края на 2019 г. ще се появят на  пазара. Изграждането на такъв проект отнема от 6 до 12 месеца. Строителството на  ритейл паркове у нас вече набира скорост, в момента текът дейности по изграждането на няколко такива на фона на замразени проекти за големи търговски центрове. Това са проекти с отдаваема площ от 4-5 000 кв.м. формиращи се около вече съществуващ хранителен хипермаркет или магазин от типа направи си сам“. Предимство на тези проекти е спестяването на време на купувачите тъй като няколко големи магазина сe помещават на едно място, най-често това са хранителен хипермаркет, магазин зa мебели и обзавеждане, зa електроника, чeрнa и бяла техника, вериги oт типа „Направи cи сам”. Търговците също са заинтересовани да присъстват в проекта, поради наличието на големи площи, синергия с допълващи се магазини и не на последно място локацията им.  Разположени са  нa възлови локации, нa ключoви пътни aртeрии в пoкрaйнинитe или извън грaдa, разполагат c голям и леснодостъпен надземен паркинг. Друго преимущество за тях са по-ниските наемни нива.

Доклад за град София за първото полугодие на 2023 г.

11.09.2023

Инвестиционен пазар През първата половина на 2023 г. се наблюдава умерена инвестиционна активност, като повечето сделки са съсредоточени в офис сегмента. Предпазливото поведение на инвеститорите може да се обясни с очакванията им за глобално икономическо забавяне и потенциално повишение в размера н...

Научи повече

Доклад за град София за второто полугодие на 2022 г.

03.03.2023

Очаква се завършването на нови ритейл паркове Общият запас от търговски площи в България възлиза на над 1,17 млн. кв.м., от които 542 800 кв.м. са разположени в град София. С наличност от 815 000 кв.м. площи в цялата страна, сегментът на търговските центрове не добави никакви нови завършени площи ...

Научи повече

Доклад за град София за първото полугодие на 2022 г.

15.09.2022

Доклад за град София за първото полугодие на 2022 г.  Пазарът на бизнес имоти у нас продължава да показва признаци на подобрение спрямо състоянието му по време на COVID пандемията, сочи докладът Sofia City Report за първото полугодие на 2022 г., публикуван от консултантската компания JLL с под...

Научи повече