Новини

Залезът на моловете в България

31.03.2020

За последните 24 години новооткритите търговски площи в Европа достигат най-ниското си ниво. Открити са едва 2,6 млн. кв.м. това е с 28% спад спрямо година по-рано. Новите площи са съпоставими с началото на 90-те години, когато отваряха първите шопинг центрове в Централна и Източна Европа. България не прави изключение от тази тенденция. В последно време се довършиха замразени проекти и се отриха площи след модернизация. Пазарът навлиза във фаза на зрялост и не се  очакват нови проекти за класически търговски центрове. В бъдеще се очакват по-гъвкави концепции съобразени с пазарните трендове. Общо предлагането възлиза на 168.1 млн. кв. м, което създава силно конкурентна среда за инвеститорите, те фокусират усилията си върху преустройства и нови вътрешни разпределения с цел превръщането на проектите  в  модерни търговски и развлекателни центрове. Очаква се все по-често развитие на мултифункционални проекти вместо традиционни търговски центрове. Все повече в Европа се откриват хибриди, които комбинират търговски площи с офиси, хотели и жилищни части и главно нараства интересът към ритейл паркове.

През 2019 и 2020 г., се очаква в Централна и Източна Европа да бъдат завършени 4.4. млн. кв. м нови търговски центрове. На по-развитите пазари в Западна Европа обемът е наполовина с едва 2.1 млн. кв. м нови проекти за периода.

В Централна и Източна Европа, включително и България  развитието на ритейл паркове е насочено към по-малките областни градове, където липсваха възможности за експанзия. Инвестициите в изграждане и предлагане на ритейл паркове са ключова тенденция на пазара на търговски площи прeз 2019. Без съществени разлики българския пазар на търговски площи също навлиза в един по-зрял етап с по-умерен темп на предлагане, по-конкурентна среда и ясна сегментация. Първата половина на 2019 г. приключи с лек превес на предлаганите търговски площи извън София.

Тенденцията е продиктувана от търсеното на търговците на  опции за присъствие на пазарите извън София. Това дава възможност за развитието на ритейл парковете с своята по-малка квадратура в населените места н население дори под 100 000 души, където няма шопинг центрове.

Тези проекти дават преимущества както за купувачите, така и за наемателите. Проектите са особено успешни на пазари ценово чувствителни, както е у нас.

Вече започна изграждането на такива търговски площи  на територията на страната, и до края на 2019 г. ще се появят на  пазара. Изграждането на такъв проект отнема от 6 до 12 месеца. Строителството на  ритейл паркове у нас вече набира скорост, в момента текът дейности по изграждането на няколко такива на фона на замразени проекти за големи търговски центрове. Това са проекти с отдаваема площ от 4-5 000 кв.м. формиращи се около вече съществуващ хранителен хипермаркет или магазин от типа направи си сам“. Предимство на тези проекти е спестяването на време на купувачите тъй като няколко големи магазина сe помещават на едно място, най-често това са хранителен хипермаркет, магазин зa мебели и обзавеждане, зa електроника, чeрнa и бяла техника, вериги oт типа „Направи cи сам”. Търговците също са заинтересовани да присъстват в проекта, поради наличието на големи площи, синергия с допълващи се магазини и не на последно място локацията им.  Разположени са  нa възлови локации, нa ключoви пътни aртeрии в пoкрaйнинитe или извън грaдa, разполагат c голям и леснодостъпен надземен паркинг. Друго преимущество за тях са по-ниските наемни нива.

Анализ на пазара на бизнес имотите в София – H1 2024

02.09.2024

Инвестиционен пазар     Инвестиционен пазар. Общият обем на инвестициите за Н1 2024 г. достигна 78,50 млн. евро, отбелязвайки леко увеличение спрямо 73,95 млн. евро през първото полугодие на 2023 г. Разпределението на сделките обаче се промени значително. Индустриалният сектор доминираш...

Научи повече

Анализ на пазара на бизнес имотите в София Н2 2023 г.

04.03.2024

Инвестиционен пазар Предпазливото поведение, наблюдавано при инвеститорите през първото полугодие на 2023 г., продължи и през второто полугодие. Основната причина за това изглежда е високата цена на финансиране, тъй като лихвените проценти за инвеститорите са достигнали 6,5 – 7,5%, което осно...

Научи повече

Пазарът на бизнес имоти в София за Н1 2023 г.

11.09.2023

Инвестиционен пазар През първата половина на 2023 г. се наблюдава умерена инвестиционна активност, като повечето сделки са съсредоточени в офис сегмента. Предпазливото поведение на инвеститорите може да се обясни с очакванията им за глобално икономическо забавяне и потенциално повишение в размера н...

Научи повече