31.03.2020
За последните 24 години новооткритите търговски площи в Европа достигат най-ниското си ниво. Открити са едва 2,6 млн. кв.м. това е с 28% спад спрямо година по-рано. Новите площи са съпоставими с началото на 90-те години, когато отваряха първите шопинг центрове в Централна и Източна Европа. България не прави изключение от тази тенденция. В последно време се довършиха замразени проекти и се отриха площи след модернизация. Пазарът навлиза във фаза на зрялост и не се очакват нови проекти за класически търговски центрове. В бъдеще се очакват по-гъвкави концепции съобразени с пазарните трендове. Общо предлагането възлиза на 168.1 млн. кв. м, което създава силно конкурентна среда за инвеститорите, те фокусират усилията си върху преустройства и нови вътрешни разпределения с цел превръщането на проектите в модерни търговски и развлекателни центрове. Очаква се все по-често развитие на мултифункционални проекти вместо традиционни търговски центрове. Все повече в Европа се откриват хибриди, които комбинират търговски площи с офиси, хотели и жилищни части и главно нараства интересът към ритейл паркове.
През 2019 и 2020 г., се очаква в Централна и Източна Европа да бъдат завършени 4.4. млн. кв. м нови търговски центрове. На по-развитите пазари в Западна Европа обемът е наполовина с едва 2.1 млн. кв. м нови проекти за периода.
В Централна и Източна Европа, включително и България развитието на ритейл паркове е насочено към по-малките областни градове, където липсваха възможности за експанзия. Инвестициите в изграждане и предлагане на ритейл паркове са ключова тенденция на пазара на търговски площи прeз 2019. Без съществени разлики българския пазар на търговски площи също навлиза в един по-зрял етап с по-умерен темп на предлагане, по-конкурентна среда и ясна сегментация. Първата половина на 2019 г. приключи с лек превес на предлаганите търговски площи извън София.
Тенденцията е продиктувана от търсеното на търговците на опции за присъствие на пазарите извън София. Това дава възможност за развитието на ритейл парковете с своята по-малка квадратура в населените места н население дори под 100 000 души, където няма шопинг центрове.
Тези проекти дават преимущества както за купувачите, така и за наемателите. Проектите са особено успешни на пазари ценово чувствителни, както е у нас.
Вече започна изграждането на такива търговски площи на територията на страната, и до края на 2019 г. ще се появят на пазара. Изграждането на такъв проект отнема от 6 до 12 месеца. Строителството на ритейл паркове у нас вече набира скорост, в момента текът дейности по изграждането на няколко такива на фона на замразени проекти за големи търговски центрове. Това са проекти с отдаваема площ от 4-5 000 кв.м. формиращи се около вече съществуващ хранителен хипермаркет или магазин от типа направи си сам“. Предимство на тези проекти е спестяването на време на купувачите тъй като няколко големи магазина сe помещават на едно място, най-често това са хранителен хипермаркет, магазин зa мебели и обзавеждане, зa електроника, чeрнa и бяла техника, вериги oт типа „Направи cи сам”. Търговците също са заинтересовани да присъстват в проекта, поради наличието на големи площи, синергия с допълващи се магазини и не на последно място локацията им. Разположени са нa възлови локации, нa ключoви пътни aртeрии в пoкрaйнинитe или извън грaдa, разполагат c голям и леснодостъпен надземен паркинг. Друго преимущество за тях са по-ниските наемни нива.