Новини

Пловдив: Как бизнесът събужда строителството

27.07.2015

Кое идва първо в един град - бизнесът или имотите? Въпросът е сложен и отговорът обикновено започва със зависи... И примерът с Пловдив е показателен. От една страна, предимствата на втория по големина град в България се изтъкват отдавна. Развитието на сектора определено е катализатор за икономиката на града, за задържането на младите хора и за привличането на таланти от цялата страна.

От друга страна, фирмите твърдят, че досега основният проблем не е бил липсата на кадри извън столицата, а недостатъчният брой големи и качествени офиси и инфраструктура. Така някак излиза че двата процеса са започнали да се подклаждат взаимно в Пловдив и прииждането на IT компаниите вече раздвижва имотния пазар. През първото тримесечие на 2015 г. започнатото ново строителство под тепетата е 123.3 хил. кв.м, което е повишение от 54.1% в сравнение със същия период на миналата година, според данните на Националния регистър за ново строителство и реконструкции bcc.bg (виж таблица). До голяма степен това се дължи на миграционните процеси към Пловдив и повишеното търсене на пазара на жилищни имоти. От друга страна, предприемаческата активност в сегмента на офис площите също се повиши поради слабото предлагане и засилващото се търсене от навлизащите в Пловдив компании. От миналата година се очерта ясна тенденция фирмите от IT сектора и изнесени центрове за услуги да отварят втори офис извън столицата. Така в Пловдив се установиха компании като "Софика", Telus, Scale Focus, Unify и 60К. Подобна тенденция отбелязват и от Българската аутсорсинг асоциация, макар и да отчитат, че 95% от сектора още са концентрирани в София. Председателят на асоциацията Стефан Бумов обаче очаква в следващите години да продължи тенденцията за развитие на аутсорсинга и в други градове. Като една от причините посочва готовността на по-малките университети в страната да си сътрудничат с бизнеса.

Изгодни, но не и първокласни.

Най-активни на офисния пазар в Пловдив, както и в столицата, са IT и аутсорсинг компаниите. Някои от фирмите решават да открият втория си офис вместо в София в Пловдив, за други това е първа локация, а някои от вече установилите се там решават да разширят дейността си. Това е и основната причина за това, че пазарът в столицата става все по-конкурентен и за IT компаниите и центровете за изнесени услуги е все по-трудно и скъпо да наемат както квалифицирани служители, така и подходящи офиси.

Предлагането на площи с характеристики клас А в Пловдив е доста скромно, но именно по тази причина започват новите проекти и промяната на предназначението на някои сгради. Тенденцията на офис пазара в Пловдив е именно за модернизиране на съществуващи площи и промяна на предназначението на различни обекти с цел превръщането им в офиси. По-малко са започнатите нови проекти. На такова мнение е и главният архитект на града Румен Русев.

Имайки предвид типа на фирмите, които са основен двигател на търсенето в Пловдив, можем да кажем, че критериите им са идентични, без значение кой е градът, към който проявяват интерес. Предпочитанията им са към висококачествени офиси от високия клас А, разположени на комуникативна локация, предлагащи хомогенно и функционално разпределение на площите.

Наемните цени в Пловдив варират в зависимост от сградата и местоположението от 3.5 до 7.5 евро на кв.м. За сравнение наемните цени на пазара в София към началото на годината при клас Б в широк център и периферията на столицата са съответно 6 и 7 евро на кв.м. При проекти клас А средните офертни цени в столицата се запазват около 13 евро на кв.м, докато ефективните наеми се движат между 10.5 и 12 евро в зависимост от локацията и специфичните изисквания на наемателите. Пловдив ще продължи да бъде интересен както на компании от аутсорсинг и IT сектора, така и други, желаещи да се възползват от позитивните характеристики на града.

Доклад за град София за второто полугодие на 2023 г.

04.03.2024

Инвестиционен пазар Предпазливото поведение, наблюдавано при инвеститорите през първото полугодие на 2023 г., продължи и през второто полугодие. Основната причина за това изглежда е високата цена на финансиране, тъй като лихвените проценти за инвеститорите са достигнали 6,5 – 7,5%, което осно...

Научи повече

Доклад за град София за първото полугодие на 2023 г.

11.09.2023

Инвестиционен пазар През първата половина на 2023 г. се наблюдава умерена инвестиционна активност, като повечето сделки са съсредоточени в офис сегмента. Предпазливото поведение на инвеститорите може да се обясни с очакванията им за глобално икономическо забавяне и потенциално повишение в размера н...

Научи повече

Доклад за град София за второто полугодие на 2022 г.

03.03.2023

Очаква се завършването на нови ритейл паркове Общият запас от търговски площи в България възлиза на над 1,17 млн. кв.м., от които 542 800 кв.м. са разположени в град София. С наличност от 815 000 кв.м. площи в цялата страна, сегментът на търговските центрове не добави никакви нови завършени площи ...

Научи повече