Пловдив: Как бизнесът събужда строителството

Кое идва първо в един град - бизнесът или имотите? Въпросът е сложен и отговорът обикновено започва със зависи... И примерът с Пловдив е показателен. От една страна, предимствата на втория по големина град в България се изтъкват отдавна. Развитието на сектора определено е катализатор за икономиката на града, за задържането на младите хора и за привличането на таланти от цялата страна.

От друга страна, фирмите твърдят, че досега основният проблем не е бил липсата на кадри извън столицата, а недостатъчният брой големи и качествени офиси и инфраструктура. Така някак излиза че двата процеса са започнали да се подклаждат взаимно в Пловдив и прииждането на IT компаниите вече раздвижва имотния пазар. През първото тримесечие на 2015 г. започнатото ново строителство под тепетата е 123.3 хил. кв.м, което е повишение от 54.1% в сравнение със същия период на миналата година, според данните на Националния регистър за ново строителство и реконструкции bcc.bg (виж таблица). До голяма степен това се дължи на миграционните процеси към Пловдив и повишеното търсене на пазара на жилищни имоти. От друга страна, предприемаческата активност в сегмента на офис площите също се повиши поради слабото предлагане и засилващото се търсене от навлизащите в Пловдив компании. От миналата година се очерта ясна тенденция фирмите от IT сектора и изнесени центрове за услуги да отварят втори офис извън столицата. Така в Пловдив се установиха компании като "Софика", Telus, Scale Focus, Unify и 60К. Подобна тенденция отбелязват и от Българската аутсорсинг асоциация, макар и да отчитат, че 95% от сектора още са концентрирани в София. Председателят на асоциацията Стефан Бумов обаче очаква в следващите години да продължи тенденцията за развитие на аутсорсинга и в други градове. Като една от причините посочва готовността на по-малките университети в страната да си сътрудничат с бизнеса.

Изгодни, но не и първокласни.

Най-активни на офисния пазар в Пловдив, както и в столицата, са IT и аутсорсинг компаниите. Някои от фирмите решават да открият втория си офис вместо в София в Пловдив, за други това е първа локация, а някои от вече установилите се там решават да разширят дейността си. Това е и основната причина за това, че пазарът в столицата става все по-конкурентен и за IT компаниите и центровете за изнесени услуги е все по-трудно и скъпо да наемат както квалифицирани служители, така и подходящи офиси.

Предлагането на площи с характеристики клас А в Пловдив е доста скромно, но именно по тази причина започват новите проекти и промяната на предназначението на някои сгради. Тенденцията на офис пазара в Пловдив е именно за модернизиране на съществуващи площи и промяна на предназначението на различни обекти с цел превръщането им в офиси. По-малко са започнатите нови проекти. На такова мнение е и главният архитект на града Румен Русев.

Имайки предвид типа на фирмите, които са основен двигател на търсенето в Пловдив, можем да кажем, че критериите им са идентични, без значение кой е градът, към който проявяват интерес. Предпочитанията им са към висококачествени офиси от високия клас А, разположени на комуникативна локация, предлагащи хомогенно и функционално разпределение на площите.

Наемните цени в Пловдив варират в зависимост от сградата и местоположението от 3.5 до 7.5 евро на кв.м. За сравнение наемните цени на пазара в София към началото на годината при клас Б в широк център и периферията на столицата са съответно 6 и 7 евро на кв.м. При проекти клас А средните офертни цени в столицата се запазват около 13 евро на кв.м, докато ефективните наеми се движат между 10.5 и 12 евро в зависимост от локацията и специфичните изисквания на наемателите. Пловдив ще продължи да бъде интересен както на компании от аутсорсинг и IT сектора, така и други, желаещи да се възползват от позитивните характеристики на града.