Rents in the retail space in Sofia with a growth of 3% in the last year

Наемите на търговски площи в София са се повишили слабо през последната година. Ръстът за обектите на първокласните шопинг улици в столицата е бил 2.7% в сравнение с май 2014 г. и достига до 38 евро/кв.м на месец. В търговските центрове покачването е било 3.3%, а наемът - около 31 евро/кв.м месечно. Експертите отчитат, че през 2014 г. обемът на търговията на дребно в Европейския съюз се е увеличил с 1.9% , а в еврозоната - с 1.3%, и то след няколко години на спад.

През март H&M откри онлайн магазини в осем нови държави, сред които и България. Експертите посочват, че луксозните марки вече не могат да пренебрегнат внушителният ръст на електронната търговия, като дори Chanel наскоро е обявил, че ще пусне онлайн платформа през 2016 г.

Повсеместно повишение

В Централна и Източна Европа с изключение на градове като Москва,Санкт Петербург, Киев и Загреб наемите в търговските центрове през2014 г. са се стабилизирали. В централноевропейските пазари Варшава и Братислава, както и в балтийските градове Талин и Вилнюс има малкиувеличения на наемите на първокласни площи, особено през последно тримесечие на миналата и първото на тази. Подобна тенденция има и при наемите на централните пазарни улици в Братислава и в София.Повишение на наемите е започнало и в Прага. През следващите 12 месеца наемните цени на търговските площи в моловете и на търговските улици във Варшава, Братислава и балтийските столици вероятно ще продължат да се повишават. От друга страна, спадът в Киев, Санкт Петербург и Москва се дължи на фактори като бюджетен дисбаланс, колебанията на валутните курсове и икономическа санкции.

Повече инвестиции

Обемът на инвестициите в търговски имоти в Европа, Близкия изток и Африка през миналата година е достигнал 51.8 млрд. евро, което е увеличение със 17%. През първото тримесечие ръстът на годишна база е достигнал 94%. Експертите очакват, че общите инвестиционни обеми в търговия на дребно през тази година ще надхвърлят резултатите от 2014 г. През 2015 г. основните пазари в Западна Европа ще останат целеви дестинации за инвеститорите. Въпреки това се прогнозират увеличени обеми инвестиции и в периферните пазари.