Търговски площи и алтернативни активи

На пазара на търговски площи в общи линии – нищо ново. Предлагането и наемните нива са стабилни – и в моловете, и по водещите търговски улици, продължава и процесът по препозициониране на проекти с неработещи концепции. Два примера – в началото на 2016 г. се очаква да приключи ремонтът в първия мол в България – City Center Sofia, а мол Галерия Варна ще се превърне в болница.

Затишието обаче може би е индикация за предстоящо оживление на инвестиционния пазар. Инвеститорски интерес не липсва, както и качествен продукт, което е предпоставка за сделки през следващите тримесечия.

През 2015 година също имаше сравнително големи сделка за търговския сегмент предвид застоя на пазара – за Марково тепе мол в Пловдив и Галерия Варна във Варна.

Извън основните сегменти от пазара на бизнес имот, капацитетът ни за привличане на инвеститори в т.нар. алтернативни сегменти – здравна, социална и културна инфраструктура, студентски жилища и т.н., е ограничен.

За момента този пазар се доминира от местни инвеститори, защото те познават пазара по-добре. Чужди инвеститори едва ли ще навлязат на този пазар самостоятелно, по-скоро в партньорство с местни компании и при наличие на достатъчен мащаб.

Перспективи за развитие

Близкото бъдеще изглежда благоприятно за пазара на бизнес имоти. При липса на неочаквани сътресения, 2016 би трябвало да е година на по-осезаем подем.

За компаниите от региона България е по-скоро стабилно и спокойно място за развитие на бизнеса им. За разлика от регионалните инвеститори обаче, тези на глобално ниво разглеждат Югоизточна Европа като район в близост до конфликтни точки и голямото предизвикателство в комуникацията с тях е да ги убедим, че тук ще намерят стабилност.

Очакванията са през следващата година малките сделки до 10 млн. евро. Ще продължат да доминират местните и опортюнистичните инвеститори. Според прогнозите и банките ще проявят по-сериозна активност.